زیرو کلاینت – Zero Client | راش بنیان مدرن پاژ

زیرو کلاینت – Zero Client

zeroclient

زیرو کلاینت – Zero Client ، یک دستگاه سخت افزاری کوچک است، یک مدل محاسباتی مبتنی بر سرور که در آن کاربر نهایی هیچ حافظه محلی ندارد.

عبارت زیروکلاینت اولین بار برای متمایز کردن دستگاه های Thin Client که فاقد سیستم عامل و فایل پیکربندی مرکزی بودند توسط Dell Wyse ابداع شد. با گذشت زمان، آنها به بخش مهمی از دنیای مجازی سازی و محاسبات تبدیل شده اند.

سخت افزار زیرو کلاینت جعبه کوچکی است که برای اتصال صفحه کلید، ماوس، مانیتور و اتصال اترنت به یک سرور ایفای نقش میکند. سرور که میزبان سیستم عامل (OS) و برنامه های نرم افزاری مشتری است، به صورت بی سیم یا با کابل قابل دسترسی است.

اساساً، زیرو کلاینت – Zero Client ها به مثابه کامپیوترهای کوچک و بی حاشیه ای هستند که برای انجام بسیاری از کارکردهایی که یک سیستم کامپیوتری عادی انجام میدهند با استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار خود ، به سرور اتصال می یابد.

زیرو کلاینت – Zero Client ها  غالبا در زمینه زیرساخت‌های مجازی (VDI) استفاده می شوند. این ویژگی نقش موثری جهت تسهیل فعالیت های مجموعه های بزرگ و گسترده و همچنین مجموعه هایی که موقعیت دور کاری در آن ها ایجاد می شود، فراهم میکنند.

 

زیرو کلاینت – Zero Client چگونه کار می کند؟

زیرو کلاینت – Zero Client ها اساساً واحدهای تغییر مسیر ورودی/خروجی (I/O) هستند. تمام ورودی‌های کاربر – کلیک‌های ماوس، کیبورد و غیره – از طریق زیروکلاینت ها به سرور فرستاده و از این طریق داده‌ها را برای نمایش در مانیتور بازگردانده می شوند.

نام زیرو کلاینت مشخص کننده ویژگی خاص آن است،  چرا که  تقریباً تمام پردازش ها در سمت سرور انجام می شود و پردازش در سمت کاربر تقریباً صفر است. از این رو واژه zero به معنای صفر برای کلاینت انتخاب شده است.

کاربرهای  Zaro Client از سیستم عامل استفاده نمی کنند و در عوض از سیستم عامل برای اتصال به یک دستگاه یا سرور  از راه دور استفاده می کنند.

همانطور که گفتیم، هیچ داده ای در زیروکلاینت ذخیره نمی شود چرا که در این دستگاه ذخیره محلی وجود ندارد. بنابراین، همه برنامه ها بر روی یک سرور در یک مرکز داده از راه دور تهیه و مدیریت می شوند، سپس با استفاده از پروتکل آن به دستگاه زیروکلاینت  ارائه می شوند.

سخت افزار زیروکلاینت

 

مشخصات سخت افزاری زیروکلاینت- Zero Client

زیرو کلاینت – Zero Clientها اغلب از نظر فیزیکی قطعات کوچکی از سخت افزار هستند. آنها معمولاً بیش از یک فوت ارتفاع، حدود دو اینچ عرض، و وزن تقریباً دو پوند ندارند.

اجزا اصلی یک دستگاه زیروکلاینت:

  • یک منبع تغذیه
  • پورت HDMI
  • پورت DVI
  • پورت نمایش
  • پورت USB
  • درگاه اترنت
  • پردازنده با سیستم عامل اختصاصی.

این دستگاه ها همچنین می توانند درگاه‌های صوتی داشته باشند و از ارتباطات بیسیم و استانداردهای الکترونیک ویدئویی (VESA) پشتیبانی می‌کنند. لازم به ذکر است که برخی از Zero Client ها از چندین مانیتور پشتیبانی می کنند.

علاوه بر این، به دلیل عدم وجود قطعات و اجزای معمول در زیروکلاینت،  این دستگاه ها عموما کسری از انرژی مصرف شده توسط سیستم های کامپیوتری معمولی استفاده می کند.

علاوه بر این، زیروکلاینت ها به اشکال مختلفی مانند دستگاه های رومیزی، لپ تاپ ها یا نمایشگرهای یکپارچه ارائه می شوند که نصب، مدیریت و پیکربندی نسبتاً آسانی دارند.

همچنین  آن ها از دسترسی به انواع دسکتاپ، خدمات ترمینال، VDI ها، رک مانت های اختصاصی و ایستگاه های کاری blade پشتیبانی می کنند.

 

مزایای استفاده از زیروکلاینت

به طور کلی، زیرو کلاینت – Zero Client مطمئناً امن ترین دستگاه در مجازی سازی است. به این دلیل که آنها هیچ سیستم عاملی ندارند که بتوان آنها را آلوده کرد و داده ها در نقاط پایانی ذخیره نمی شوند.

به این ترتیب، کاربران نمی‌توانند نرم‌افزارهای غیرمجاز یا مخرب را نصب کنند، یا اشتباهاً فایل‌های سیستم را حذف کنند، یا مالکیت معنوی محتوا را سرقت کنند.

در ادامه مزایای زیروکلاینت – Zero Client  را به اختصار بیان می کنیم:

  • استقرار و پیکربندی زیروکلاینت ها آسان است.
  • طول عمر تجهیزات در زیروکلاینت ها بیشتر است. که این خود منجر به صرفه جویی در هزینه شود.
  • از آنجایی که هیچ سیستم عامل مقیمی برای به روز رسانی و پشتیبانی وجود ندارد، در مورد سازگاری سیستم عامل هیچ مشکلی بوجود نمی آید.
  • زیروکلاینت امنیت، انعطاف پذیری سیستم و قابلیت اطمینان را بهبود می بخشد.
  • در زیروکلاینت ها امکان خرابی هارد دیسک ها یا فن ها وجود ندارد.
  • زیروکلاینت ها هزینه های کولینگ و مصرف انرژی و فضای کمتری دارند.
  • Zero Client ها یک تجربه چند رسانه ای پربار را به کاربران اخود رائه می دهند.
  • Zero Clientها به هر کاربر امکان استفاده از دسکتاپ مجازی را می دهند.

 

انواع مختلف زیرو کلاینت – Zero Client ها

  • VMware PCoIP/Blast Extreme
  • سیتریکس HDX
  • Teradici PCoIP
  • مایکروسافت RDP
  • موازی RAS.

پرکاربردترین زیروکلاینت، PCoIP ZER هستند. در عمل، نوع PCoIP ساده ترین و امن ترین کلاینت ها برای کاربران اداری هستند. اکثر آنها از یک پردازنده Teradici Tera بسیار یکپارچه و هدفمند برای جایگزینی اجزای یک کلاینت رایانه شخصی سنتی استفاده می کنند. به عنوان مثال، CPU همه منظوره، ذخیره سازی داده های محلی و سیستم عامل برنامه.

مقایسه کلاینت ها

زیرو کلاینت – Zero Client چه تفاوتی با تین کلاینت دارد؟

Zero Client و Thin Client هر دو end point با کارایی حداکثری هستند که به یک دستگاه راه دور متصل می شوند و یک زیرساخت محاسباتی متمرکز را مدیریت می کنند.

از لحاظ سخت افزاری زیروکلاینت ها سبک‌تر هستند و هیچ سیستم عاملی ندارند، در حالی که یک تین کلاینت دارای سیستم عامل است.

اساساً، Zero Client هیچ محاسباتی سمت کلاینت انجام نمی دهد ودر صورتی که thin Client ها محاسبات سمت کلاینت را انجام می دهند. این باعث می‌شود که زیروکلاینت ها بیش از تین کلاینت‌ها به اتصال به شبکه وابسته باشند.

 

سخن آخر:

به طور خلاصه، کاربران زیروکلاینت ها  بیشترین صرفه جویی در هزینه های بلندمدت را برای مجموعه های مبتنی بر فناوری ارائه می دهند. همچنین کلیه چالش های عملیاتی در زمینه پشتیبانی، استقرار، انتقال، پیکربندی، امنیت و مقیاس پذیری توسط این دستگاه ها قابل ارائه است.

زیرو کلاینت – Zero Client ها نقش مهمی در صرفه جویی هزینه ها دارند. این به این دلیل است که در یک مجموعه، متخصص شبکه و فناوری اطلاعات به راحتی می‌تواند کاربران جدید را به‌طور کارآمدتر و مؤثرتر وارد شبکه کند.

علاوه بر این، Zero Clientها برای کارکرد به برق مصرفی کمتری نیاز دارند و چون بطور پیوسته در مدار شبکه قرار دارند می توانند در عرض چند دقیقه راه اندازی شوند.

به طور کلی، این ویژگی ها آنها را قابل اطمینان تر، ایمن تر و مدیریت آسان تر از سایر راه حل های مجازی سازی مشابه می کند.

برای سازمان هایی که به دنبال ایجاد راه حل های کار از راه دور برای مقابله با چالش های ناشی از سیاست های جدید کار از خانه هستند، این دستگاه ها راهکار مفیدی هستند. این به این دلیل است که آنها اساساً نقاط پایانی امنی هستند که به کارمندان امکان کار از هر کجا را ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram youtube telegram pinrtest aparat

شبکه های اجتماعی

resume
home
calc
user_panel