ویپ (VOIP) چیست و چگونه کار میکند؟ | راش بنیان مدرن پاژ

ویپ (VOIP) چیست و چگونه کار میکند؟

سافت فون

سیستم تلفن ویپ یا VOIP( انتقال صدا از طریق پروتکل اینترنت – Voice Over Internet Protocol ) یک فناوری تلفنی است که این امکان را فراهم میکند تا برای برقراری تماس تلفنی به جای خطوط تلفن ثابت، از اینترنت استفاده کنیم.
بر خلاف سیستم های تلفن ثابت که محدود به یک تلفن رومیزی در دفتر شما هستند،‌  VOIP این امکان را به شما میدهد تا تماس های تلفنی را از لپتاپ، تبلت، تلفن هوشمند (‌به کمک یک برنامه) و حتی مجموعه تلفن های اداری سازگار به VOIP برقرار کنید.

ویپ چگونه کار میکند

VOIP چگونه کار میکند

نحوه کار  تلفن ویپ (VOIP) به این صورت است که سیگنال های صوتی آنالوگ را به داده های دیجیتال تبدیل میکند. به این معنا که امواج صوتی ( یعنی صدای شما)‌ به داده های دیجیتال تبدیل میشوند و از طریق اینترنت به گیرنده ارسال میشوند.

سیستم ویپ از فناوری سوئیچینگ بسته (packet switching) استفاده میکند که به این معنی است که داده ها فقط در صورت نیاز ارسال میشوند. تنها هر بار که صحبت میکنید یک اتصال کوتاه و فوری ایجاد میشود و نیازی نیست که این اتصال همیشه برقرار باشد.

همچنین بسته های داده میتوانند برای ارسال شدن از مسیر های مختلفی  از طریق اینترنت استفاده کنند

و بعد از رسیدن به مقصد دوباره کنار هم قرار بگیرند. این داده ها میتوانند برای صرفه جویی در فضا فشرده شوند که این کار باعث افزایش سرعت انتقال آنها از طریق اینترنت میشود.

به طور خلاصه نحوه کار تلفن ویپ شامل مراحل زیر است:

  1. ابتدا صدای آنالوگ به سیگنال دیجیتالی تبدیل میشود. این کار یا توسط خود تلفن ویپ (IP Phone) انجام میشود و یا توسط دستگاه جدا مانند ATA (‌مبدل تلفن آنالوگ).
  2. تلفن ویپ داده های دیجیتال را به بسته های اطلاعاتی تقسیم میکند و یک ادرس مقصد را برای هر بسته مشخص میکند.
  3. سپس داده های تبدیل شده از طریق خط پهنای باند به روتر ارسال میشود.
  4. هنگامی که روتر داده ها را دریافت کرد، کوتاه ترین مسیر برای رسیدن به مقصد را پیدا میکند.
  5. بسته اطلاعاتی از طریق اینترنت به  مقصد میرسد.
  6. تلفن ویپ دریافت کننده از ادرس های هر بسته استفاده میکند تا بسته ها را در ترتیب صحیح قرار دهد.
  7. کاربر داده ها را به شکل گفتار قابل تشخیص دریافت میکند.

انواع تلفن VOIP

تلفن های ویپ به طور کلی شامل دو دسته مبتنی بر سخت افزار و مبتنی بر نرم افزار هستند.

تلفن ویپ مبتنی بر سخت افزار شبیه یک تلفن معمولی است. این تلفن ها شامل ویژگی های فیزیکی مثل بلندگو یا میکروفون، صفحه لمسی و نمایشگر برای نمایش ورودی کاربر و شناسه تماس گیرنده هستند. همچنین دارای قابلیت هایی مانند انتقال تماس،‌ تماس چند طرفه،‌ پشتیبانی از چندین اکانت ویپ و…  هستند.

تلفن های مبتنی بر نرم افزار در واقع برنامه هایی هستند که روی یک دستگاه مثل تبلت یا تلفن نصب میشوند. رابط کاربری تلفن نرم افزاری شبیه تلفن هوشمند است و دارای یک نمایشگر برای شناسه تماس گیرنده است.

تلفن ویپ

مزایای استفاده از تلفن ویپ

کاهش هزینه

از انجایی که در تلفن های ویپ همه تماس ها از طریق اینترنت انجام میشود، برای تماس های داخلی و بین المللی بسیاز مقرون به صرفه است. درحالیکه سیستم های تلفن قدیمی به سخت افزار، تجهیزات گران قیمت، تعمیر، نگهداری و ارتقا مداوم نیاز دارند که همه این ها باعث افزایش هزینه آنها میشود.

ویژگی های متنوع و فراوان

سیستم ویپ قابلیت های فراوانی را فراهم میسازد که در سیستم تلفن های سنتی وجود ندارد  و یا برای برخورداری از این ویژگی ها نیاز به پرداخت هزینه اضافی دارد. از جمله  این قابلیت ها تماس های کنفرانسی،‌ دایورت تماس، پاسخگویی خودکار، شماره گیر خودکار، پست صوتی به ایمیل یا متن، کنفرانس ویدیویی و… هستند.

مقیاس پذیری

یکی دیگر از مزایای ویپ مقیاس پذیری بالای آن است. با رشد کسب و کار مثل استخدام کارکنان بیشتر یا افتتاح یک شعبه،‌ میتوان تنها با خرید شماره تلفن جدید و بدون نیاز به نصب و سیم کشی پیچیده خطوط تلفنی جدید اضافه کرد. ویپ این قابلیت را فراهم میکند که تنها با چند کلیک اعضای تیم خود را اضافه کنید. از آنجاییکه VOIP روی همه تلفن های هوشمند کار میکند،‌حتی میتوانید با نصب برنامه روی تلفن شخصی خود،‌هزینه تجهیزات اضافی را کاهش دهید.

قابلیت برقراری تماس از هرکجا

بوسیله ویپ،‌ برای برقراری تماس تلفنی نیازی به حضور در محل کار و دسترسی به تلفن محل کار خود ندارید. از آنجاییکه VOIP به صورت آنلاین عمل میکند و مبتنی بر ابر (‌ cloud-based ) است این امکان را فراهم میکند تا از هر جایی، فقط بوسیله برنامه ای در تلفن، تبلت یا لپتاپ خود و با اتصال به اینترنت به سیستم تلفنی خود دسترسی داشته و تماس تلفنی برقرار کنید. نداشتن محدودیت مکانی  یک مزیت بزرگ برای کسانی است که از راه دور کار میکنند.

نصب و راه اندازی آسان

بر خلاف سیستم تلفن سنتی که برای راه اندازی نیاز به سیم کشی و نصب سیستم های  فیزیکی دارد. راه اندازی سیستم ویپ بسیار اسان تر است، و تنها نیاز به نصب یک برنامه دارد.

کیفیت صدای بالا

اگرچه که سیستم ویپ در ابتدا نسبت به تلفن های ثابت  کیفیت خوبی نداشته، اما در سال های اخیر فناوری ویپ تماس های با کیفیت بالایی دارد. به طوری که تا زمانی که یک اتصال اینترنتی سریع و پایدار دارید،‌ کیفیت صدا خوب است. و تماس ها واضح، بدون تاخیر یا قطع شدن است.

کلید اصلی کیفیت خوب در تماس های ویپ اتصال قوی با پهنای باند خوب است و باعث شده تا  تلفن های ویپ مشکل پژواک،‌ تاخیر و صدای پس زمینه  را حذف کنند.

معایب ویپ

  • نیازمند اتصال اینترنت قوی: سیستم ویپ وابسته به اینترنت است. اگر پهنای باند شبکه کم باشد، سرویس ویپ نیز تحت تاثیر قرار میگیرد. VOIP به حداقل ۱۰۰ کیلوبیت در ثانیه سرعت آپلود نیاز دارد.
  • عدم ارائه خدمات، هنگام قطعی برق: از آنجاییکه  VOIP از طریق اینترنت کار میکند،‌منبع تغذیه بدون وقفه و مداوم نیاز دارد. در حالی که تلفن های ثابت که با سیم کار میکنند،‌ در هنگام قطع برق پایدار میمانند. برای حل این مشکل و امکان استفاده از سرویس ویپ در هنگام قطعی برق میتوان یک منبع تغذیه پشتیبان تهیه کرد.
  • عدم پشتیبانی از تماس های اضطرای: سامانه تلفن های معمولی میتوانند موقعیت تماس گیرنده را ردیابی کنند و در نتیجه تماس های اضطراری را سریع به نزدیک ترین مرکز تماس متصل کنند. اما در سیستم های ویپ بدلیل قابل حمل بودن،‌ امکان مشخص کردن محل برقراری تماس برای اشخاص ثالث ممکن نیست. تماس ها از یک آدرس IP بدون داده های GPS برای ردیابی برقرار میشوند و در نتیجه برای سرویس هاس اضطراری در پیدا کردن موقعیت مکانی مشکل ایجاد میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram youtube telegram pinrtest aparat

شبکه های اجتماعی

resume
home
calc
user_panel