Proxmox VE چیست ؟و چه ویژگی‌هایی دارد؟ | راش بنیان مدرن پاژ

Proxmox VE چیست ؟و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پروکس مکس

Proxmox VE یک پلت فرم مدیریت سرور کامل و منبع باز برای مجازی سازی سازمانی است.

این پلتفرم، هایپروایزر KVM و لینوکس (LXC)، عملکردهای ذخیره سازی و شبکه تعریف شده توسط نرم افزار را در یک برنامه واحد ادغام می کند.

توسط یک رابط کاربری مبتنی بر وب، می‌توانید ماشین‌های مجازی و کانتینرها، دسترسی کلاسترها یا ابزارهای بازیابی را به راحتی مدیریت کنید.

Proxmox VE برای محیط سازمانی شما مناسب چرا که به شما کمک می کند تا کارایی را افزایش و پیچیدگی مرکز داده خود را کاهش دهید.

اگر در حوزه IT  کار می کنید، احتمالاً با مجازی سازی ESXI VMWare آشنا هستید. این برنامه برای مدت طولانی مورد استفاده جهت مجازی سازی سازمانی بوده است.

اما ESXI محدودیت هایی دارد. در صورتی که بصورت رسمی و لایسنس دار خریداری نشود،  پلتفرم  به طرق مختلف محدود می شود (حداکثر 2 CPU فیزیکی و عدم دسترسی به vCenter).

این در حالیست که با پرداخت 100 دلار در سال به منبع سازمانی و دریافت پشتیبانی Proxmox دسترسی دارید، که این مبلغ بسیار ارزان‌تر از لایسنس ESXI است.

Proxmox مبتنی بر Debian است و علاوه بر فناوری مجازی سازی، یک پلتفرم لینوکس با امکانات کامل را اجرا می کند.

پروکس مکس و ESXI

استفاده از پلتفرم Proxmox برای homelabber

استفاده از این پلتفرم برای homelabber، موارد مهم زیر است:

نسخه کامل Proxmox رایگان است (این نرم افزار منبع باز تحت GNU AGPL، نسخه 3 است)

Proxmox از مجازی سازی کامل KVM علاوه بر LCX پشتیبانی می کند.

Proxmox دارای یک سرویس گیرنده وب با امکانات کامل و داخلی برای مدیریت (بدون نیاز به vCenter)

Proxmox از طیف گسترده ای از مهمانان مجازی (لینوکس، ویندوز و غیره) پشتیبانی می کند.

Proxmox از نظر منابع بسیار آسان است، بنابراین تنظیم و اجرای آن بر روی یک رایانه رومیزی یا چیزی مانند Intel NUC یا سایر رایانه های شخصی SFF آسان است.

Proxmox پشتیبانی ذخیره سازی بسیار قوی تری دارد (ZFS، BTRFS، LVM، GlusterFS)

آخرین، اما نه کم اهمیت، Proxmox می تواند بر روی CPU هایی اجرا شود که از مجازی سازی پشتیبانی نمی کنند.

بنابراین اساساً به نظر می رسد که Proxmox هایپروایزر انتخابی برای homelabber است.

 

محیط مجازی Proxmox

محاسبه، شبکه و ذخیره سازی در یک راه حل واحد.

ویژگی‌های سازمانی و اینکه بطور کامل مبتنی بر نرم‌افزار است، Proxmox VE را به گزینه‌ای عالی برای مجازی‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، بهینه‌سازی منابع موجود و افزایش کارایی با حداقل هزینه تبدیل کرده است.

 شما به راحتی می توانید حتی سخت ترین حجم کاری برنامه های لینوکس و ویندوز را مجازی سازی کنید، و به صورت پویا محاسبات و فضای ذخیره سازی را با افزایش نیازهای خود مقیاس کنید، و اطمینان حاصل کنید که مرکز داده شما برای توسعه آینده نیز تنظیم و مهیا می گردد.

 

آیا Proxmox VE بهتر از VirtualBox است؟

Oracle VM VirtualBox و Proxmox VE از نظر سهولت استقرار، قیمت‌گذاری، خدمات و پشتیبانی و ROI رتبه‌بندی مشابهی دارند.

با این حال، از نظر ویژگی‌ها، کاربران Oracle VM VirtualBox به این نتیجه رسیده اند  که استفاده از این راه‌حل چندان پایدار نیست، و در عین حال کاربران Proxmox VE به این نتیجه رسیدند که در طول اجرا باگ هایی وجود دارند که نیاز به رفع دارند.

 

آیا Proxmox بهتر از VMWare است؟ VMWare به طور کلی ویژگی های بیشتری نسبت به Proxmox دارد، این در حالیست که ویژگی های Proxmox کاربردی تر هستند. به عنوان مثال، Proxmox به طور خودکار به نودها اجازه می‌دهد تا زمانی که کاربر آنها را به یک کلاستر اضافه می‌کند، از فضای ذخیره‌سازی مشترک استفاده کنند.

proxmox

آیا Proxmox می تواند ویندوز را اجرا کند؟

اگر از یک کلاستر Proxmox استفاده می کنید، می توانید یک نود خاص برای VM خود انتخاب کنید. در تب OS، فایل ISO ویندوز را در قسمت ISO image انتخاب کنید.

همچنین مطمئن شوید که قسمت Type روی Microsoft Windows و قسمت Version روی 11/2022 تنظیم شده باشد.

آیا می توانید Proxmox را به عنوان یک VM اجرا کنید؟

اجرای Proxmox VE در داخل VirtualBox امکان پذیر است اما برای استفاده در تولید توصیه نمی شود. مجازی سازی هایپروایزر Proxmox VE در داخل VirtualBox معمولاً برای اهداف توسعه و آزمایش انجام می شود.

 

Proxmox VE به چه مقدار RAM نیاز دارد؟

حافظه، حداقل 2 گیگابایت برای خدمات سیستم عامل و Proxmox VE مورد نیاز است. این حافظه بدون در نظر گرفتن حافظه اختصاص داده شده برای کاربران مهمان است. همچنین برای Ceph یا ZFS حافظه اضافی مورد نیاز است، تقریباً 1 گیگابایت حافظه برای هر TB ذخیره سازی استفاده شده.

آیا Proxmox از GPU استفاده می کند؟

پیکربندی گذرگاه پردازشگر گرافیکی Proxmox

 

GPU passthrough یک فناوری است که به هسته لینوکس اجازه می دهد GPU داخلی PCI را مستقیماً به ماشین مجازی (VM) ارائه دهد. دستگاه طوری رفتار می کند که مستقیماً توسط ماشین مجازی تغذیه می شود و ماشین مجازی دستگاه PCI را به گونه ای تشخیص می دهد که گویی به صورت فیزیکی متصل است.

 

چرا Proxmox VE خوب است؟

Proxmox VE دارای یک رابط کاربری مرکزی است که به شما امکان می دهد نه تنها VM ها و کانتینرها، بلکه منابع ذخیره سازی، پیکربندی شبکه و در دسترس بودن کلاسترها را نیز مدیریت کنید.

 این پلتفرم از هر جهت برای استفاده سازمانی آماده است و به دلیل مقیاس پذیری و انعطاف پذیری آن برای هر سازمان و مجموعه ای ارزشمند است چرا که استفاده از این پلتفرم سازمان ها و مجموعه ها را قادر می سازد تا حجم های کاری بسیار بالا و اصطلاحا سخت را مجازی سازی کنند.

 

مزایای کلی پروکس مکس:

  • یک پلتفرم open sporce است در نتیجه رایگان برای مصرف کننده یا کسب و کار در هر مجموعه و سازمان.
  • دارای عملکرد خوشه بندی ( کلاسترینگ)
  • مهاجرت آنلاین (هنگام خوشه بندی)
  • پشتیبان گیری آنلاین
  • چندین گزینه ذخیره سازی پشتیبان (LVM، ZFS، iSCSI، کانال فیبر، NFS، GlusterFS، CEPH و DRBD، به نام چند مورد)
  • مبتنی بر Debian
  • در صورت نیاز به پشتیبانی، قیمت اشتراک مناسبی دارد.

 

بطور کلی Proxmox VE یک پلتفرم کامل است که مدیریت ماشین ها و کانتینرهای مجازی را از طریق رابط مدیریت وب تسهیل می کند. شما می توانید به صورت پویا منابع ذخیره سازی را تامین و نیازهای روزافزون سازمان خود را برآورده کنید، بازدهی را افزایش و هزینه ها را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram youtube telegram pinrtest aparat

شبکه های اجتماعی

resume
home
calc
user_panel