تین کلاینت - Thin Clientتین کلاینت چیست ؟ - Thin Client | راش بنیان مدرن پاژ

تین کلاینت چیست ؟ – Thin Client

تین کلاینت

تین کلاینت – Thin Client

تین کلاینت – Thin Client ، یک کامپیوتر کوچک است که در عین استفاده از کمترین منابع سخت‌افزاری، بالاترین کارایی و امنیت را برای شبکه‌های رایانه‌ای به همراه می‌آورد

به عبارت ساد ه تر تین کلاینت – Thin Client کامپیوتری است که از منابع یک سرور مرکزی استفاده می کند.

یک تین کلاینت – Thin Client به یک محیط مبتنی بر سرور متصل می شود که میزبان اکثر برنامه ها، حافظه و داده های حساس مورد نیاز کاربر است. تین کلاینت ها همچنین می توانند به سرورهای مبتنی بر فضای ابری متصل شوند.

در بسیاری از موارد، یک کامپیوتر تین کلاینت جایگزین موثری برای کامپیوتر شخصی (PC) است. همچنین می تواند یک راه حل برتر باشد، به ویژه به این دلیل که متخصصان IT را قادر می سازد تا زیرساخت های لازم جهت ایجاد دسکتاپ مجازی (VDI) راه اندازی کنند.

با راه‌اندازی تین کلاینت، می توان دسترسی کاربران را از راه دور نیز برقرار کرد. علاوه بر این، در طی استفاده از این دستگاه ها می توان  راه حل های  امنیتی متمرکزتری ارائه داد که توانایی محافظت سروری مرکزی را دارد.

Thin Client در مقابل Thick Client

یک Thick Client، دستگاهی  است که عموما آن را به عنوان یک کامپیوتر معمولی یا واحد پردازش مرکزی (CPU) در نظر می گیریم. Thick Client تمام پردازش داده های خود را به تنهایی انجام می دهد و با وجود اینکه که Thick Client از برخی جهات ساده‌تر و عملکرد واضح تری دارند، معایب تاثیرگذاری نیز دارند.

یک Thick Client هزینه بیشتری برای استقرار دارد. با یک تیک کلاینت، شما یک سیستم همه کاره دارید و از این رو، باید برای اجزای مختلف همراه آن هزینه پرداخت کنید.

همچنین یک تیک کلاینت دارای قطعات متحرک بسیار بیشتری است که منجر به معایب اضافی می شود. به عنوان مثال، نگهداری آنها سخت تر  و احتمال خراب شدن آنها بیشتر است.

تیک کلاینت انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، زیرا هر جزء جداگانه باید انرژی داشته باشد. همچنین، خنک کردن چندین دستگاه از این سخت افزار ممکن است به قدرت فن بیشتری نسبت به خنک کردن سرور مرکزی نیاز داشته باشد که چندین تین کلاینت را فراهم می کند و در نتیجه هزینه های انرژی اضافی را به همراه دارد.

با وجود این معایب، یک تیک کلاینت ویژگی های خاص خود را دارد که در برخی موارد، ویژگی‌های اضافی می‌توانند مفید باشند، به‌ویژه اگر از عملکردهایی پشتیبانی می‌کنند که ممکن است در آینده به آن نیاز داشته باشید.

 Thin Client

مزایای تین کلاینت – Thin Client چیست؟

تین کلاینت – Thin Client چندین مزیت را ارائه می دهند که می تواند کارایی و ایمنی سایبری یک سازمان را بهبود بخشد.

  • افزایش امنیت:

اگر از تین کلاینت ها به جای رایانه های شخصی معمولی استفاده کنید، امنیت را می توان افزایش داد. خود تین کلاینت – Thin Client قادر به اجرای نرم افزار نیست مگر اینکه در سطح سرور مجاز باشد.

این بدان معناست که اگر سه کاربر به طور تصادفی دانلود سه نوع مختلف بدافزار را شروع کنند، همه آنها می توانند توسط یک فایروال که از سروری که هر تین کلاینت به آن متصل است محافظت می کنند، مسدود شود.

همچنین، اگر شخصی سعی کند داده‌های خراب با کد مخرب را ذخیره کند، نمی‌تواند این کار را در خود رایانه تین کلاینت – Thin Client انجام دهد. چرا که بایدباید آن را روی سرور قرار دهند.

تا زمانی که از سرور محافظت شود، دریافت کد مخرب بر روی آن غیرممکن خواهد بود، در نتیجه از تمام کاربران تین کلاینت در برابر مختل شدن عملیات آنها توسط بدافزارهایی که به طور تصادفی نصب کرده اند محافظت می شود.

علاوه بر این، نظارت بر یک سیستم مبتنی بر معماری Thin Client آسانتر است زیرا تمام نقاط پایانی به یک سرور مرکزی متصل می شوند.

  • هزینه کمتر:

استقرار تین کلاینت ها موثرتر از استقرار رایانه های شخصی معمولی است. تین کلاینت ها نسبت به رایانه های شخصی معمولی کار بسیار کمتری انجام می دهند و بنابراین به منابع کمتری نیاز دارند. برای مثال یک تین کلاینت یک کارت گرافیک رده بالا یا یک هارد دیسک گران قیمت برای ذخیره سازی نخواهد داشت.

همچنین حافظه کمتری نسبت به رایانه شخصی خواهد داشت. هر یک از این قطعات هزینه قابل توجهی دارد. از آنجایی که تولیدکنندگان تین کلاینت مجبور نیستند برای تامین قطعات مختلف مورد نیاز یک کامپیوتر معمولی سرمایه گذاری کنند، می توانند این هزینه را  از قیمت نهایی مصرف کننده کسر کنند.

  • مدیریت پذیرتر:

تین کلاینت ها اغلب راحت تر مدیریت می شوند زیرا تمام نقاط پایانی به یک سرور متصل هستند. این بدان معناست که شما می توانید بیشتر کنترل مدیریتی خود را بر روی سرور و سخت افزار دستگاه متمرکز کنید.

همچنین کارشناسان IT می‌توانند کارهای معمولی مانند ارتقاء نرم‌افزار امنیتی در سرور مرکزی را انجام دهند، و در یک زمان واحد می‌توانند به چندین کاربر به طور همزمان سرویس دهند.

این امر متخصصان آی تی  را از  نصب یا عیب یابی به صورت سنتی و سیستم به سیستم بی نیاز می کند.

  • مقیاس پذیری:

با استفاده از معماری تین کلاینت – Thin Client، می توانید به راحتی از طریق استقرار دسکتاپ های مجازی،  مقیاس شبکه خود را افزایش و یا کاهش دهید. 

همچنین سرور مورد استفاده برای تین کلاینت ها می تواند به عنوان یک پایگاه دسکتاپ مجازی تمام عیار استفاده شود و به کاربران مسیری ساده و امن را برای ارتباطات موقت ارائه دهد.

thin client work

تین کلاینت – Thin Client برای چه مواردی استفاده می شود؟

تین کلاینت برای مجازی سازی دسکتاپ، خدمات اشتراکی یا محاسبات مبتنی بر مرورگر استفاده می شود. با راه اندازی دسکتاپ مجازی،  هر کاربر یک دسکتاپ راه دور  و هر دسکتاپ جداگانه در یک ماشین مجازی وجود دارد.

NComputing یک راه حل مجازی سازی دسکتاپ بوده که امروزه جز محبوب ترین راه حل های موجود است. چندین پارتیشن در کنار هم وجود دارند و هر کدام به یک کاربر متفاوت خدمت می کنند.

هر یک از این کاربران برنامه ها و سیستم عامل خاص خود را دارند، مشابه زمانی که از یک کامپیوتر معمولی استفاده می کنند.

تفاوت این است که این منابع به جای اینکه در دستگاه های جداگانه قرار گیرند، روی سرور مرکزی قرار می گیرند. علاوه بر این، تا زمانی که یک دستگاه می‌تواند به سرور متصل شود، می‌تواند از منابعی که بر روی آن اجرا می‌شود استفاده کند و به انعطاف‌پذیری بیشتر و استقرار چابک‌تر منجر شوند.

هنگامی که سرویس های ترمینال به اشتراک گذاشته می شوند، کاربران در ایستگاه های مختلف تین کلاینت می توانند از سیستم عامل و برنامه های مشابه استفاده کنند زیرا از یک سرور مرکزی اجرا می شوند. کاربران در مواردی که می توانند انجام دهند محدود هستند زیرا تمام فعالیت ها باید توسط بخش آی تی تایید شود.

این امر می تواند به نفع مجموعه ذینفع  باشد، چرا که فعالیت کاربر می تواند به استفاده از برنامه های خاص، ایمن یا محافظت شده محدود شود.

با معماری مبتنی بر مرورگر، عملکردهای مرتبط با برنامه یک دستگاه به جای استفاده از سرور راه دور، در یک مرورگر اجرا می‌شوند. در حالی که پردازش داده در خود تین کلاینت اتفاق می افتد، نرم افزار و داده ها باید از طریق اتصال به شبکه قابل دسترسی باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram youtube telegram pinrtest aparat

شبکه های اجتماعی

resume
home
calc
user_panel