اینترنت اشیاء چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

اینترنت اشیاء چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

اینترنت اشیاء چیست ؟

اینترنت اشیاء در واقع مفهوم بسیار ساده‌ای است . معنای آن این است که «همه چیز در جهان به اینترنت متصل شود». سردرگمی پیرامون مفهوم اینترنت اشیا از آن جهت که این مفهوم بسیار محکم تعریف شده . نشات نمی‌گیرد، بلکه به آن دلیل است که بسیار ضعیف تعریف شده و مفهوم آن گسترده است. درک مفهوم اینترنت اشیا وقتی مثال‌ها و احتمالات زیادی وجود دارد، کار دشواری است.

معنی اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء به اختصار آی.‌او.تی (به انگلیسی: IoT) (مخفف Internet of Things)  ) مینامند  . یا چیزنت که گاهی اینترنت اشیاء بهانگلیسی Internet of Objects)  ) نیز برای آن به کار می‌رود .به‌طور کلی اشاره دارد به اشیا و تجهیزات محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده . و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت میباشند. اینترنت اشیاء به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاک؛ این شبکه بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را در برمی‌گیرد

تاریخچه iot ؟؟؟

نظریه اینترنت اشیا برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون بیان شد اما چند سالی است که پیدایش اینترنت اشیا به طور جدی روی دنیای ITهستند. تاثیر گذاشته و در حال حاضر اکثر کسب‌وکارها در حال حرکت به سمت استفاده وسیع از این تکنولوژی هستند. Internet of Things به اختصار IOو یا همان اینترنت اشیا چیز جدید و نا آشنایی نیست چون اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک کمپانی در کنفرانسی در سال ۱۹۸۹ بود.

اینترنت اشیا به عنوان انقلاب صنعتی بعدی نامیده می‌شود و پیاده سازی پروژه های اینترنت اشیا، روش تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای فیزیکی تغییر خواهد داد.

اینترنت اشیاء iot چیست ؟

اینترنت اشیا یعنی اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت. به کمک اینترنت اشیا برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. مثلا یخچال های هوشمندی که به اینترنت متصلند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل آن با خبر می‌کنند. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید

Internet of Things به اختصار Iو یا همان اینترنت اشیا چیز جدید و نا آشنایی نیست چون اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک کمپانی در کنفرانسی در سال ۱۹۸۹ بود.

اینترنت اشیا به عنوان انقلاب صنعتی بعدی نامیده می‌شود و پیاده سازی پروژه های اینترنت اشیا، روش تعامل تمام کسب و کارها، دولت ها و مصرف کنندگان را با دنیای فیزیکی تغییر خواهد داد.

اینترنت اشیاء چگونه کار میکند

اینترنت اشیا یعنی اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت. به کمک اینترنت اشیا برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. مثلا یخچال های هوشمندی که به اینترنت متصلند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل آن با خبر می‌کنند. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

سنسور چیست؟؟؟

متصل کردن اشیا به اینترنت و افزودن «حسگرها» (Sensor  ) به آن‌ها، سطحی از هوشمندی دیجیتال را به آن‌ها اضافه می‌کند؛ این هوشمندی به اشیا امکان تعامل با سایر اشیا را با بهره‌گیری از داده‌های بی‌درنگ، بدون مداخله انسانی فراهم می‌کند. اینترنت اشیا (IoT)) دنیای اطراف ما را هوشمند‌تر و واکنش‌گراتر و جهان دیجیتال و فیزیکی را با یکدیگر ادغام می‌کند. در این مطلب، به پرسش «اینترنت اشیا چیست ؟» پاسخ داده می‌شود و مباحث گوناگون پیرامون اینترنت اشیا به طور جامع و کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اینترنت اشیاء   به میلیاردها دستگاهی اشاره دارد که در سراسر جهان قرار دارند، اکنون به اینترنت متصل شده‌اند، داده‌ها را گردآوری می‌کنند و با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. به لطف ظهور تراشه‌های ارزان کامپیوتری و وجود «شبکه‌های بی‌سیم» (Wireless Networks) ) در همه جا و همه وقت، این امکان وجود دارد که همه «چیز» (Thing منظور اشیا است) از یک قرص کوچک گرفته تا یک هواپیمای بسیار بزرگ به اینترنت متصل و به بخشی از Iot  ) مبدل شود.

دراینجا میخواهیم !!!مبحثی پیرامون گسترش قدرت اینترنت به مواردی فراتر از کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند و در واقع. به طیف وسیعی از چیزها (اشیا)، فرایندها و محیط بردازیم.امروزه اغلب انسان‌ها می‌دانند که اینترنت اشیا در حال تغییر دادن صنایع از کشاورزی و بهداشت و درمان گرفته تا تولید و هر صنعت دیگری است.

افرادی که این در حال مطالعه این مطلب هستند……

آن‌ها با استفاده از کامپیوتر شخصی، لپ‌تاپ، موبایل و یا تبلت این کار را انجام می‌دهند. صرف‌نظر از اینکه فرد از چه دستگاهی استفاده می‌کند، می‌توان قاطعانه گفت که آن دستگاه به اینترنت متصل است. اتصال به اینترنت با وجود آنکه امروزه به مسئله تقریبا عادی مبدل شده. اما حقیقتا چیز شگفت‌انگیزی است . و برای افراد مزایای گوناگونی را فراهم می‌کند که پیش از این امکان    آن‌ها وجود نداشته است .

https://blog.faradars.org/

برای درک بهتر اهمیت اتصال به اینترنت و به عنوان مثالی در این راستا، می‌توان گوشی‌های تلفن همراه را در دورانی متصور شد.  که گوشی‌های هوشمند هنوز وجود نداشتند. فرد می‌توانست تماس تلفنی بگیرد و پیامک (SMS) )  ارسال کند؛ اما نمی‌توانست کتاب بخواند، فیلم ببیند و یا به موسیقی گوش فرا دهند. این‌ها تنها چند مورد از کارهای فوق‌العاده‌ای هستند . که گوشی‌های هوشمند کنونی با استفاده از اتصال به اینترنت می‌توانند انجام دهند.

متصل کردن چیزها به اینترنت مزایای بسیار زیادی دارد. امروزه دیگر تقریبا همه انسان‌ها این مزایا را در گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ ها و تبلت‌ها دیده‌اند و از آن‌ها بهره‌مند شده‌اند. در واقع، می‌توان به جرات گفت امروزه دیگر گوشی، لپ‌تاپ، تبلت و اغلب گجت‌های دیگر، اگر امکان اتصال به اینترنت را نداشته باشند. به نوعی عبث و بی‌کاربرد به نظر می‌رسند.

مسئله اتصال به اینترنت نه تنها برای دستگاه‌های مذکور بسیار حائز اهمیت است.  بلکه این موضوع برای همه «چیزهای» دیگر هم صادق است.

 

کاربرد اینترنت اشیا چیست؟

مصرف کنندگان اینترنت اشیا در سه حوزه زیر است:

کسب‌وکارها می توانند روند کار خود را با وجود اینترنت اشیا بهبود دهند . چرا که iot باعث کاهش هزینه های عملیات. افزایش بهره‌وری، گسترش بازار و محصولات جدید می‌شود.دولت‌ها برای کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندانشان روی افزایش بهره‌وری تمرکز می‌کنند . و از اینترنت اشیا در این زمینه استفاده می‌کنند.مردم به عنوان استفاده کنندگان IoT در کنار کسب‌وکارها و دولت‌ها قرار دارند.

حال بیایید کاربرد اینترنت اشیا در زمینه‌های مختلف و مثال هایی از اینترنت اشیا را بخوانیم:

کاربردهای اینترنت اشیا در کامپیوتر: قابلیت اتصال به اینترنت و انتقال اطلاعات دو ویژگی مهم اینترنت اشیا است. پس هر دستگاهی که این دو شاخص را دارد می‌تواند به عنوان iot در نظر گرفته شود پس کامپیوتر و لپ تاپ و اسمارت فون، جزو اینترنت اشیا هستند. اینترنت اشیا به همراه هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و فضای ابری، جزو عناصر مهم در تکنولوژی‌های پیشرفته یا اصطلاحا High Tech است.

کاربرد اینترنت اشیا در زندگی:

از نمونه‌های کاربرد اینترنت اشیا در زندگی می‌توان از دستگاه‌های هوشمند مانند اجاق گاز، یخچال، ظرفشویی، لباسشویی، قهوه‌ساز، آرام‌پز، اسباب بازی و ترموستات نام برد. در این سیستم‌ها، امنیت هوشمند، قفل هوشند و اخطارهای هوشمند وجوددارد. سیستم‌های امنیت خانگی هوشمند و تجهیزات پوشیدنی در زمینه سلامت، هم از دیگر کاربردهای اینترنت اشیا در زندگی است.اینترنت اشیا در کشاورزی: کشاورزی در حال تحول شگرفی است.  و استفاده از تجهیزات خودران کشاورزی، کشاورزی توسط دست انسان را به سمت کشاورزی هوشمند و پیشرفته می‌برد. نظارت و مانیتورینگ زمین کشاورزی از راه دور با وجود سنسورهای نور، رطوبت و دما قابل انجام است. نتیجه آن افزایش حجم و کیفیت تولید و افزایش بهره‌وری است.

اینترنت اشیا در پزشکی: گزارش‌‌‌‌‌گیری و مانیتورینگ لحظه‌‌‌‌‌ای وضعیت بیماراست . و هشدار در شرایط اضطراری بیمار، درمان از راه دور و عدم نیاز به حضور فیزیکی که خود باعث کاهش بسیاری هزینه‌ها می‌شود.

اینترنت اشیای اجتماعی: Social Internet of Thingsیا اینترنت اشیای اجتماعی باعث برقراری ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشیا می‌شود. این مدل اینترنت اشیا نسبت به دیگر انواع اینترنت اشیا جدیدتر است.

مزایا و معایب اینترنت اشیا

**مزایای پلتفرم iot عبارتند از:

(1) افزایش دقت و کارایی

(2) بهینه‌سازی منابع

(3) کاهش نیاز به حضور انسان

(4) صرفه‌جویی در زمان

(5) بهبود جمع‌آوری اطلاعات

**معایب اینترنت اشیا عبارتند از:

(1) امنیت: به دلیل کار روی شبکه ممکن است مورد حمله هکرها قرار گیرد.

(2) حریم شخصی: ریزترین جزییات و اطلاعات شخصی را در می‌آورد.

(3) پیچیدگی: طراحی، پیاده‌سازی و اجرای تکنولوژی‌های بزرگ اینترنت اشیا بسیار پیچیده است.

(4) کاهش شغل

برای تامین امنیت اینترنت اشیا باید به موارد زیر توجه کرد:

رعایت استانداردهای ساخت

مدیریت و آپدیت

مقاومت فیزیکی

دانش و آگاهی کاربر

هویت افراد در اینترنت را به سادگی پیداکنید تنها با 5 روش

https://blog.faradars.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram youtube telegram pinrtest aparat

شبکه های اجتماعی

resume
home
calc
user_panel