بلاک چین چیست ؟ارتباط بیت کوین با بلاک چین چیست ؟آیا بلاک چین هک میشود ؟

بلاک چین چیست و چه کاربردی میتواند داشته باشد ؟

آشنایی با بلاک چین :

بلاک چین نسل جدیدی از سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است . تفاوت کارکرد بلاک چین با سیستم های سنتی این است که اطلاعات آن با شبکه ای گسترده از اعضا به اشتراک گذاشته میشود در نتیجه ، امکان هک شدن ، حذف  آن و دستکاری اطلاعات ثبت‌ شده، تقریباً از بین می‌رود و به بیشترین حالت امنیت میرسد

بلاک چین برای بار اول با پدیدار شدن بیت کوین به وجود آمد ،  و سردسته  ارزهای دیجیتال از این روش  برای ذخیره اطلاعات مربوط به سکه های  کاربران  استفاده کرد .

برای اینکه  بهتر بلاک چین  رو درک کنیم به مثال زیر توجه کنید:

من در یک گروه  200 نفری، برگه‌ای حاوی قرارداد تهیه شده  را در اختیار همه قرار میدهم . وهمه با تلفن همراه‌شان از آن برگه عکس می‌گیرند. حال اگر من قرارداد  را نابود کنم، یا تغییری در آن بدهم، تمام اعضای گروه این را نمیپذیرند ، چون آن‌ها یک کپی از نسخه اصلی را دارند. مگر اینکه نسخه کپی شده همه را بگیرم و آن را حذف کنم که این کار بسیار سخت میباشد .

گروهی که از آن صحبت کردیم می‌تواند چند میلیون نفر باشد که در ارزهای دیجیتال بلاک چینی شاهد آن هستیم .

بلاک چین‌ می‌تواند به صورت شخصی و برای نوع خاصی از برنامه ها در یک مجموعه مورد استفاده قرار بگیرد . که به آن بلاک چین سازمانی (Enterprise blockchain)  می‌گویند. البته بلاک چین های سازمانی هدف اصلی این فن آوری نمیباشد .

معنی بلاک چین چیست ؟

واژه بلاک چین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block بلوک و Chain زنجیره است. این تکنولوژی در حقیقت تشکیل  زنجیری از بلوکه هاست.

در هر بلوک، هر اطلاعاتی که مورد نیاز باشد  ثبت میشود. از اطلاعات هویتی  یک فرد یا اطلاعات شناسنامه و یارانه ها  تا جزئیات تراکنش‌های یک شبکه مالی مثل بیت کوین.

بررسی فنی بلاک چین

بلاک چین را  به عنوان یک سیستم که  بایگانی  اطلاعات  بر روی آن ثبت می شود، در نظر بگیرید. شاید یک بلاک چین با چیزهایی که با آن بیشتر آشنا هستید، خیلی تفاوت نداشته باشد. مثل فیس بوک

با استفاده ازسرویس  بلاکچین، تعداد افراد زیادی می‌توانند اطلاعات مختلفی را به یک نوع بایگانی دیجیتال اطلاعات وارد کنند. وهمچنین اعضا می‌توانند  ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات را کنترل کنند.

جالب است بدانید که ساختار این فناوری خیلی با نوع کار ‌سایت ویکیپدیا تفاوت ندارد. مقالات وب‌سایت دانشنامه آنلاین ویکیپدیا  محصول یک نویسنده نیستند. این میتواند به این معنی باشد که هر کسی می‌تواند با رعایت قوانین سایت ویکیپدیا مطلب منتشر کند. بنابراین در ویکی‌پدیا هم فقط یک فرد خاص  اطلاعات را کنترل نمی‌کند.

آیا این فناوری هک میشود ؟

با توجه به بررسی‌های جدی تر، تفاوت‌هایی که باعث می‌شود تکنولوژی بلاک چین خاص و جذاب  باشد. در حالی که هر دو در شبکه‌های توزیع‌شده (اینترنت) اجرا می‌شوند. ویکی‌پدیا در شبکه جهانی وب (WWW)، با استفاده از نوعی از «کلاینت سرور»، طراحی و اجرا  شده است.

بنابراین  در ویکیپدیا، داده‌های کاربران  روی سرور متمرکزی ذخیره می‌شوند.اگر کاربران هم نخواهند، یک یا چند نفر به تمام داده‌ها کنترل دارند و می‌توانند آن‌ها را تغییر دهند یا به طور کامل حذف کنند.

در سایت ویکی‌پدیا، یک کاربر (کلاینت)، با صدور مجوزهایی که در حساب کاربری خود توسط مدیریت  برایش تعیین می‌شود. میتواند  همه یا برخی از ورودی‌های ویکی‌پدیا را که در یک سرور مرکزی ذخیره شده‌اند، بتواند تغییر دهد.

وقتی  که یک کاربر به صفحه ویکیپدیا دسترسی پیدا کند، نسخه به‌روزشده یک مطلب در مرکز اطلاعات (مسترکپی) را دریافت می‌کند.  تفات اصلی در این میباشد که کنترل داده ها همچنان با مدیران ویکی‌پدیا باقی می‌ماند و کنترل مجوزها توسط یک مقام اصلی  حفظ می‌شود. و به نوعی رئیسان ویکی‌پدیا می‌توانند یک مقاله را در هر زمان که بخواهند حذف کنند.

در بلاک چین، مالک اطلاعات پایگاه داده، همان کاربران شبکه هستند و اطلاعات ثبت‌شده روی آن پاک نمی‌شود.

کاربرد این فناوری چیست ؟

گرفتن قدرت از یک گروه خاص و دراختیار گذاشتن آن برای عموم مردم : رویای دیرینه بشر

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، بهترین و موفق‌ترین  کاربرد در بلاک چین هستند. مثلا در بیت کوین با استفاده از این سیستم  امکان تقلب، دوباره  خرج شدن  پول و برگشت تراکنش‌ها از بین می‌رود.

این فناوری می‌تواند به جز ارزهای دیجیتال، کاربردهای دیگری داشته باشد و هر کجا نیاز به از بین بردن نیاز به اعتماد باشد و فضایی برای ذخیره داده باشد ، امکان استفاده وجود دارد.

مثال : انتخابات الکترونیکی و بدون تقلب  یکی از کاربردهای بلاک چین است . با استفاده از بلاک چین می‌توان تا حد زیادی خطر تقلب در انتخابات و نیاز به نیروی انسانی را کاهش داد.

یا می‌توانیم به استفاده از بلاک چین در زنجیره  تکامل و حمل و نقل اشاره کنیم . مجموعه  شرکت‌های تولیدکننده می‌توانند اطلاعات کالاها و حمل و نقل خود را از ابتدا تا رسیدن به مقصد  مشتریان روی پایگاه اطلاعات ثبت می‌کنند . که این کار اصل بودن  کالاها و کیفیت مواد اولیه را برای مشتری تضمین می‌کند.

با این فناوری می‌توانیم  مثل یک جامعه ، نوعی حاکمیت را در یک سیستم به‌ وجود بیاوریم تا همه بتوانند نسبت به دارایی و اختیارات که دارند در جلو بردن آن سیستم سهیم باشند.

ارتباط بیت کوین با بلاک چین چیست ؟

با این فناوری میتوان  اموال  را به توکن‌های دیجیتال تبدیل کنیم .  آن‌ها را به صورت یک دارایی قابل انتقال عرضه کنیم. می‌توان ارزش یک خانه را به هزاران توکن دیجیتال تبدیل کرد و آن‌ها را نسبت به بودجه متقاضیان به فروش رساند تا افراد زیادی (حتی از کشورهای دیگر) بتوانند در آن خانه سرمایه‌گذاری کنند.

البته هنوزهم در دنیای ما به صورت کامل بلاک چین مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. با اینکه این فناوری غیرمتمرکز است، در بسیاری از کارها با وجود آن باز هم مجبور به تکیه کردن به نهادها و سازمان‌های متمرکز هستیم. اما میتوان با فراهم شدن زیرساخت‌های لازم مثل توسعه هوش مصنوعی یا اینترنت اشیاء می‌توان به کاربردهای بیشتر این فناوری امیدوار بود.

منبع

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

instagram youtube telegram pinrtest aparat

شبکه های اجتماعی

resume
home
calc
user_panel